2024. november 21. 6500 Baja, Szent Imre tér 5.     1757-2024     www.bajabela.hu Éber Sándor freskója  
Történetünk | Dokumentumok | Diákélet | Kapcsolataink | Elérhetőségünk

  RSS hírek
Webmester


Bélap










E-KRÉTA HELP

E-KRÉTA E-ÜGYINTÉZÉS

TÁMOP


Tartalom

Intézményünk a
Társadalmi Megújulás Operatív Program
keretében részt vesz a
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
innovatív intézményekben
pályázatban

Kódszám: TÁMOP-3.1.4/08/2


A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap
társfinanszírozásával valósulnak meg

A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A pályázat további célja, hogy a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javulásához.

A projekt kedvezményezettje:
Baja Város Önkormányzata
6500 Baja Szentháromság tér 1.

A közreműködő szervezet:
III. Béla Gimnázium
6500 Baja Szent Imre tér 5.

A projekt egyik feladatellátási helye a III. Béla Gimnázium. A gimnázium pályázattal kapcsolatos szakmai feladatterve a projekt időtartamára:
A 2009/10 es tanévben a 7. évfolyamon a "Szövegértés-szövegalkotás" kulcskompetencia területen és a "Matematika" kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási programcsomag kerül bevezetésre.
A 2009/10-es tanévben a nyelvi előkészítő osztályban "Idegen nyelvi" kulcskompetencia területen és IKT kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási programcsomag kerül bevezetésre. Az oktatási programok alkalmazása során újszerű tanulásszervezési eljárások (projekt, témahét) kerülnek bevezetésre.
A programba bevett tanulócsoportok implementációban érintett tanóráinak 25 %-a IKT-eszközzel támogatott tanóraként valósul meg.
A pályázat minden információja megtalálható a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség weblapján:

www.nfu.hu/content/2489

Képek a TÁMOP programból

Projektindító nap


Matematika óra


Tanulásmódszertan (TAN - TAN) óra


Magyar nyelv és irodalom, szövegértés óra


Fókusz csoport megbeszélés


Informatika óra (IKT)


Német nyelvi óra


Angol nyelvi óra


TÁMOP faliújság

A TÁMOP 3.1.4. projekt megvalósult programelemei a III. Béla Gimnáziumban

Intézményünkben 8 tanulócsoportban A típusú programcsomag került bevezetésre a következők szerint:

  • Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen a 7.A/1 és 7. B/1 csoportokban Balázs Bernadett és Burány Teréz vezetésével
  • Matematika kulcskompetencia területén a 7.A/2 és 7.B/2 csoportokban Lakner Attila és dr. Szkladányi András vezetésével
  • Idegen nyelvi kulcskompetencia területén a 9.D/1 és 9.D/2 csoportokban Balykó Noémi és Keresztesné Kubovics Margit vezetésével
  • IKT (info-kommunikációs technikák,digitális kompetencia) kulcskompetencia területen a 9.D/3 és 9.D/4 csoportokban Lepres Andrásné és Szigethy Géza vezetésével

    A bevont tanulócsoportok számára a tankönyveket, digitális tananyagokat, egyéb segédeszközöket szeptember elején megrendeltük, és ezek nagy része meg is érkezett.

    A program implementáción túli eseményei:

    Projektindító nap 2009.augusztus 31-én. A tantestület felkészítését Polgár László igazgató, a program szakmai vezetője végezte.

    Új tanulásszervezési eljárások bevezetése:
    • Témahét 2009. szept. 1-3. (tanulásmódszertan)
    • Moduláris oktatási program szept. 1-3 ( csoportépítés, egészséges életmód)
    • Háromhetet meghaladó projekt indítása okt. 7-11. ( Marosvásárhely)
    program egyeztetésa vendég küldöttség tanárai

    Továbbképzések:

    Az iskolavezetés 3 tagja 2x30 órás képzésen vesz részt.
    A bevont pedagógusok 4x30 órás képzésen vesznek részt.
    További 10 pedagógus 60 ill. 30 órás képzésen vesz részt.
    Összesen 15 témájú továbbképzésre jutnak el az iskola tanárai.

    Tanácsadói szolgáltatások igénybevétele:

    Intézményi folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység 90 óra
    IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység 60 óra
    Kompetencia területi mentor szaktanácsadó 8x14 óra
    IKT mentor szaktanácsadó 60 óra

    TÁMOP- 3.1.4/08/2

    Projektértékelő értekezlet
    2010. január 28.

    Pedagógiai, módszertani feladatok

    Kulcskompetenciák fejlesztése a napi tanítási gyakorlatunkban: TÁMOP-3.1.4.

    A NAT tartalmazza az alábbi kulcskompetenciákat:

    • anyanyelvi kommunikáció
    • idegen nyelvi kommunikáció
    • matematikai kompetencia
    • természettudományos kompetencia
    • digitális kompetencia
    • a hatékony, önálló tanulás
    • szociális és állampolgári kompetencia
    • kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
    • esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség
    Prioritások a közoktatás – fejlesztési stratégiában
    (eszközök - módszerek – továbbképzés: kompetenciák)

    • Az élethosszig tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén
      Tanulási technikák (együttműködés, önállóság) fejlesztése
      Anyanyelvi és idegen nyelvi kommunikáció fejlesztése
      Informatikai eszköztudás fejlesztése

      A mindennapi gyakorlatunkban egyre több kollégánál tudatosan és egyre jobban érzékelhetők az előbb említett tevékenységek.

      Nem új találmány! 70- es évek közepe, vége: „teljesítményképes tudás” volt a cél. Ma is az !
    • Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazása fejlesztése A technika itt van! Nem tudjuk kikerülni! A tanulók lassan már elvárják! Az iskolán kívüli média!
    • A pedagógus szakma fejlődésének a támogatása
      Egyetemi képzés, pedagógus továbbképzés, önképzés

      A jövő: a tanítás-tanulás ne egyirányú folyamat legyen

      „Mondd el és elfelejtem;
      Mutasd meg és megjegyzem;
      Engedd, hogy csináljam és megértem.”
      (Kung Fu-Ce)


      Az ember még akkor is tanul, amikor tanít.
      (Seneca)


      A tanári teljesítmény és a tanulói teljesítmények közötti kapcsolat kimutatott. A magasan teljesítő tanár diákjai jobban teljesítenek.
    • Az oktatás tárgyi feltételeinek javítása
      TIOP- pályázat - nagy szükség lenne az eszközökre!


    Forrás felhasználás

    III. Béla Gimnázium telephely: 22 443 303 Ft

    Továbbképzésekre: 4 000 000 Ft

    Többlet munka, helyettesítések, IKT asszisztens (+ járuléákok) : 6 183 588 Ft
    Marosvásárhelyi utazásra : 649 715 Ft

    Tankönyvek –segédletek- egyéb eszközök a programcsomagok bevezetéséhez: 2 900 000 Ft

    Eszközbeszerzés, dologi: 3 250 000 Ft

    Jó gyakorlatok átvételéhez útiköltség: 100 000 Ft
    Összesen: 17 103 303 Ft 76 %

    A TÁMOP 3.1.4. projekt megvalósult programelemei a III. Béla Gimnáziumban



    Intézményünkben 8 tanulócsoportban A típusú programcsomag került bevezetésre a következők szerint:

    • Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen a 7.A/1 és 7. B/1 csoportokban Balázs Bernadett és Burány Teréz vezetésével
    • Matematika kulcskompetencia területén a 7.A/2 és 7.B/2 csoportokban Lakner Attila és dr. Szkladányi András vezetésével
    • Idegen nyelvi kulcskompetencia területén a 9.D/1 és 9.D/2 csoportokban Balykó Noémi és Keresztesné Kubovics Margit vezetésével
    • IKT (info-kommunikációs technikák,digitális kompetencia) kulcskompetencia területen a 9.D/3 és 9.D/4 csoportokban Lepres Andrásné és Szigethy Géza vezetésével


    A bevont tanulócsoportok számára a tankönyveket, digitális tananyagokat, egyéb segédeszközöket szeptember elején megrendeltük, és ezek nagy része meg is érkezett.

    A program implementáción túli eseményei:

    Projektindító nap 2009.augusztus 31-én. A tantestület felkészítését Polgár László igazgató, a program szakmai vezetője végezte.

    Új tanulásszervezési eljárások bevezetése:
    • Témahét 2009. szept. 1-3. (tanulásmódszertan)
    • Moduláris oktatási program szept. 1-3 ( csoportépítés, egészséges életmód)
    • Háromhetet meghaladó projekt indítása okt. 7-11. ( Marosvásárhely)



    Továbbképzési kötelezettségeink:



    1. Általános módszertani képzés – 8 fő

      Balázs Bernadett
      Balykó Noémi
      Burány Teréz
      Lakner Attila
      Dr. Szkladányi András
      Keresztesné Kubovics Margit
      Lepres Andrásné
      Szigethy Géza

      Ideje: 2009. december 16-18.
    2. IKT technológiák oktatásban történő alkalmazása – 8 fő
    3. A programcsomagok alkalmazását segítő, támogató módszertani képzés – 8 fő
      Szövegértés: Balázs Bernadett, Burány Teréz
      Ideje:2010. február 25-27.

      Matematika: Lakner Attila, Dr. Szkladányi András
      Ideje: 2010. január 21-23.

      IKT: Lepres Andrásné, Szigethy Géza

      Idegen nyelv: Keresztesné Kubovics Margit(angol nyelv), Balykó Noémi(német nyelv)
    4. Választott továbbképzések:
      • tanórai differenciálás heterogén csoportokban3 fő
        (Dr. Szkladányi András, Keresztesné Kubovics Margit, Szigethy Géza)
      • osztályzat nélküli ped. értékelés1 fő
        (Balykó Noémi)
      • tevékenységközpontú pedagógiák1 fő
        (Lepres Andrásné)
      • professzionális tanári kommunikáció1 fő
        (Lakner Attila)
      • drámapedagógia2 fő
        (Balázs Bernadett, Burány Teréz)

Iskolavezetés kötelező továbbképzései:


  • Változásmenedzsment3 fő
    (Arnóczki János, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Polgár László)
    Ideje: 2009. december 10-12.
  • Új oktatásszervezési eljárások3 fő
    (Arnóczki János, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Polgár László)
    Ideje: 2010. január 11-13.

    Tanácsadói szolgáltatások igénybevétele:

    Intézményi folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység: 90 óra
    (Tóth Géza)
    IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység: 60 óra
    (Köblös Helén)
    Kompetencia területi mentor szaktanácsadó: 8x14 óra
    IKT mentor szaktanácsadó: 60 óra (Krizsóné Kőházi Andrea)
    Szövegértés: Fekete Gabriella
    Matematika: Rapcsákné Pap Anikó
    Idegen nyelv(angol): Kovácsné Tóth Erika
    Idegen nyelv(német):

    Három hetet meghaladó projekt

    MAROSVÁSÁRHELYI TESTVÉRISKOLAI KAPCSOLAT
    Készítette: Polgár László

    Az innováció megvalósításának előzményei:

    2007-óta van testvériskolai együttműködés a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum és Református Kollégium, valamint a bajai III. Béla Gimnázium között. A már meglévő testvérvárosi kapcsolat bővülését jelenti a testvériskolák együttműködése.

    A kapcsolattartás formai elemei:
    • tavaszi látogatás során a bajaiak látogatnak el Marosvásárhelyre (a Bolyai Napok rendezvényein való részvétel)
    • őszi látogatás során a marosvásárhelyiek látogatnak Bajára
    • folyamatos kapcsolattartás elektronikusan
    A kapcsolattartás tartalmi elemei:
    • egymás iskolai kulturális eseményein való aktív részvétel
    • vendég-tanárcsere program
    • a Takács Csaba kémia levelezős versenyen való részvétel
    • Anonymus történelem vetélkedőn való részvétel
    • egymás kulturális értékeinek megismerése
    • történelmi emlékhelyek felkeresése
    • a tanárok a látogatásaik során megismerik egymás munkamódszereit
    Az innováció céljai

    Az együttműködési szerződés aláírásával az intézmények elkötelezték magukat, hogy kapcsolataikat egymás munkájának figyelemmel kísérésével, segítésével fejlesztik minden téren előmozdítják, különös tekintettel a következőkre:

    • a pedagógusok saját módszertani ismereteiket fejlesztik
    • az intézmények megismertetik egymást történelmükkel, hagyományaikkal
    • oktatók és diákok megismerkednek egymás kultúrájával, szokásaival
    • az előző tevékenységekkel szorosabbra fűzik a városaik között már meglévő testvérvárosi kapcsolatot
    Az innováció megvalósítása

    1.hét
    Az őszi látogatás előkészítése: 2009. szeptember 28-október 6.
    • szállásfoglalás
    • programok tervezése, szervezése
    2.hét
    Marosvásárhelyiek látogatása Baján: 2009. október 7-11.
    Program:
    • október 7. –vendégek fogadása
    • október 8. – óralátogatások , fogadás a polgármesteri hivatalban
    • október 9. - kirándulás a Mecsekbe
    • október 10.- családi programok, színházlátogatás
    • október 11.- hazautazás
    3.hét
    A tavaszi viszontlátogatás előkészítése: 2010. április 26-30.
    • utazásszervezés
    • ajándékok beszerzése
    • programegyeztetés
    • szülői értekezlet az utazó diákok szüleinek
    4.hét
    Bajaiak látogatása Marosvásárhelyen: 2010. május 5-9.
    Program:
    • május 5. - utazás Marosvásárhelyre
    • május 6. - kirándulás Gyulafehérvárra, Nagyenyedre
    • május 7. - Óralátogatás, részvétel a Bolyai Napok programjában
    • május 8. - Anonymus történelem vetélkedőn való részvétel
    • május 9. - hazautazás
    A kémia levelezős verseny megvalósítása fordulónként folyamatosan zajlott.
    Értékelés:

    A cserekapcsolatban részt vevő diákok színes élménybeszámolókkal értékelték a programokat
    A programfelelős tanár minden látogatásról értékelő beszámolót készít.

    A kémia versenyen eredményesen szerepeltek a "bélás diákok", egy diák III. díjat szerzett
    Az Anonymus történelem vetélkedőn 4. helyezést ért el egy diákunk.



    A TÁMOP 3.1.4. projekt fenntarthatósági programelemei a III. Béla Gimnáziumban
    2010-2011 tanévben

    Intézményünkben 8 tanulócsoportban A típusú programcsomag kerül bevezetésre az idei tanévben is következők szerint:
    • Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen a 7.A/1 és 7. B/1 csoportokban Balázs Bernadett és Rabi Magdolna vezetésével
    • Matematika kulcskompetencia területén a 7.A/2 és 7.B/2 csoportokban Lakner Attila és Sasfalvi Ildikó vezetésével
    • Idegen nyelvi kulcskompetencia területén a 9.D/1 és 9.D/2 csoportokban Egyedné Kovács Mónika és Keresztesné Kubovics Margit vezetésével
    • IKT (info-kommunikációs technikák,digitális kompetencia) kulcskompetencia területen a 9.D/3 és 9.D/4 csoportokban Lepres Andrásné és Szigethy Géza vezetésével
    A bevont tanulócsoportok számára a tankönyveket, digitális tananyagokat, egyéb segédeszközöket a tavalyi év beszerzéseivel biztosítjuk.
    Az érintett tanórák 30%- ban IKT eszközöket használnak.
    Műveltségi terület tantárgyi bontás nélküli oktatása 3 tanulócsoportban zajlik 7. osztályban.
    A program implementáción túli eseményei:
    Új tanulásszervezési eljárások bevezetése:
    • Témahét 1
    • Moduláris oktatási program szept. 1-3 ( csoportépítés, egészséges életmód)
    • Háromhetet meghaladó projekt 1 ( Marosvásárhely)

    TIOP-1.1.1-09/1-2010-0099. „ A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai
    infrastruktúra fejlesztése Baja Város Önkormányzat intézményeiben
    (Tanulói lap-top program)


    Földrajz óra
    Két, egymást követő tanítási órán a Vízburok kialakulása című témát dolgoztuk fel. Az első órán frontálisan és egyéni munka keretén belül, a második órán csoportmunka keretében tevékenykedtünk.
    Képekkel, videókkal, tesztek kitöltésével a számítógépek használatával mélyítettük el a vízburokról szóló ismerteinket.