|
TÁMOP
Tartalom
Intézményünk a
Társadalmi Megújulás Operatív Program
keretében részt vesz a
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
innovatív intézményekben
pályázatban
Kódszám: TÁMOP-3.1.4/08/2
A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap
társfinanszírozásával valósulnak meg
A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A pályázat további célja, hogy a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javulásához.
A projekt kedvezményezettje:
Baja Város Önkormányzata
6500 Baja Szentháromság tér 1.
A közreműködő szervezet:
III. Béla Gimnázium
6500 Baja Szent Imre tér 5.
A projekt egyik feladatellátási helye a III. Béla Gimnázium.
A gimnázium pályázattal kapcsolatos szakmai feladatterve a projekt időtartamára:
A 2009/10 es tanévben a 7. évfolyamon a "Szövegértés-szövegalkotás" kulcskompetencia területen és a "Matematika" kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási programcsomag kerül bevezetésre.
A 2009/10-es tanévben a nyelvi előkészítő osztályban "Idegen nyelvi" kulcskompetencia területen és IKT kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási programcsomag kerül bevezetésre.
Az oktatási programok alkalmazása során újszerű tanulásszervezési eljárások (projekt, témahét) kerülnek bevezetésre.
A programba bevett tanulócsoportok implementációban érintett tanóráinak 25 %-a IKT-eszközzel támogatott tanóraként valósul meg.
A pályázat minden információja megtalálható a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség weblapján:
www.nfu.hu/content/2489
Képek a TÁMOP programból
Projektindító nap |
| |
Matematika óra |
| |
| |
Tanulásmódszertan (TAN - TAN) óra |
| |
Magyar nyelv és irodalom, szövegértés óra |
| |
| |
Fókusz csoport megbeszélés |
| |
Informatika óra (IKT) |
| |
| |
Német nyelvi óra |
| |
Angol nyelvi óra |
| |
TÁMOP faliújság |
|
A TÁMOP 3.1.4. projekt megvalósult programelemei a III. Béla Gimnáziumban
Intézményünkben 8 tanulócsoportban A típusú programcsomag került bevezetésre a következők szerint:
- Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen a 7.A/1 és 7. B/1 csoportokban Balázs Bernadett és Burány Teréz vezetésével
- Matematika kulcskompetencia területén a 7.A/2 és 7.B/2 csoportokban Lakner Attila és dr. Szkladányi András vezetésével
- Idegen nyelvi kulcskompetencia területén a 9.D/1 és 9.D/2 csoportokban Balykó Noémi és Keresztesné Kubovics Margit vezetésével
- IKT (info-kommunikációs technikák,digitális kompetencia) kulcskompetencia területen a 9.D/3 és 9.D/4 csoportokban Lepres Andrásné és Szigethy Géza vezetésével
A bevont tanulócsoportok számára a tankönyveket, digitális tananyagokat, egyéb segédeszközöket szeptember elején megrendeltük, és ezek nagy része meg is érkezett.
A program implementáción túli eseményei:
Projektindító nap 2009.augusztus 31-én. A tantestület felkészítését Polgár László igazgató, a program szakmai vezetője végezte.
Új tanulásszervezési eljárások bevezetése:
- Témahét 2009. szept. 1-3. (tanulásmódszertan)
- Moduláris oktatási program szept. 1-3 ( csoportépítés, egészséges életmód)
- Háromhetet meghaladó projekt indítása okt. 7-11. ( Marosvásárhely)
| |
program egyeztetés | a vendég küldöttség tanárai |
Továbbképzések:
Az iskolavezetés 3 tagja 2x30 órás képzésen vesz részt.
A bevont pedagógusok 4x30 órás képzésen vesznek részt.
További 10 pedagógus 60 ill. 30 órás képzésen vesz részt.
Összesen 15 témájú továbbképzésre jutnak el az iskola tanárai.
Tanácsadói szolgáltatások igénybevétele:
Intézményi folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység 90 óra
IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység 60 óra
Kompetencia területi mentor szaktanácsadó 8x14 óra
IKT mentor szaktanácsadó 60 óra
TÁMOP- 3.1.4/08/2
Projektértékelő értekezlet
2010. január 28.
Pedagógiai, módszertani feladatok
Kulcskompetenciák fejlesztése a napi tanítási gyakorlatunkban: TÁMOP-3.1.4.
A NAT tartalmazza az alábbi kulcskompetenciákat:
- anyanyelvi kommunikáció
- idegen nyelvi kommunikáció
- matematikai kompetencia
- természettudományos kompetencia
- digitális kompetencia
- a hatékony, önálló tanulás
- szociális és állampolgári kompetencia
- kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
- esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség
Prioritások a közoktatás – fejlesztési stratégiában
(eszközök - módszerek – továbbképzés: kompetenciák)
- Az élethosszig tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén
Tanulási technikák (együttműködés, önállóság) fejlesztése
Anyanyelvi és idegen nyelvi kommunikáció fejlesztése
Informatikai eszköztudás fejlesztése
A mindennapi gyakorlatunkban egyre több kollégánál tudatosan és egyre jobban érzékelhetők az előbb említett tevékenységek.
Nem új találmány! 70- es évek közepe, vége: „teljesítményképes tudás” volt a cél. Ma is az !
- Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazása fejlesztése
A technika itt van! Nem tudjuk kikerülni! A tanulók lassan már elvárják! Az iskolán kívüli média!
- A pedagógus szakma fejlődésének a támogatása
Egyetemi képzés, pedagógus továbbképzés, önképzés
A jövő: a tanítás-tanulás ne egyirányú folyamat legyen
„Mondd el és elfelejtem;
Mutasd meg és megjegyzem;
Engedd, hogy csináljam és megértem.”
(Kung Fu-Ce)
Az ember még akkor is tanul, amikor tanít.
(Seneca)
A tanári teljesítmény és a tanulói teljesítmények közötti kapcsolat kimutatott. A magasan teljesítő tanár diákjai jobban teljesítenek.
- Az oktatás tárgyi feltételeinek javítása
TIOP- pályázat - nagy szükség lenne az eszközökre!
Forrás felhasználás
III. Béla Gimnázium telephely: 22 443 303 Ft
Továbbképzésekre: 4 000 000 Ft
Többlet munka, helyettesítések, IKT asszisztens (+ járuléákok) : 6 183 588 Ft
Marosvásárhelyi utazásra : 649 715 Ft
Tankönyvek –segédletek- egyéb eszközök a programcsomagok bevezetéséhez: 2 900 000 Ft
Eszközbeszerzés, dologi: 3 250 000 Ft
Jó gyakorlatok átvételéhez útiköltség: 100 000 Ft
Összesen: 17 103 303 Ft 76 %
A TÁMOP 3.1.4. projekt megvalósult programelemei a
III. Béla Gimnáziumban
Intézményünkben 8 tanulócsoportban A típusú programcsomag került bevezetésre a következők szerint:
- Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen a 7.A/1 és 7. B/1 csoportokban Balázs Bernadett és Burány Teréz vezetésével
- Matematika kulcskompetencia területén a 7.A/2 és 7.B/2 csoportokban Lakner Attila és dr. Szkladányi András vezetésével
- Idegen nyelvi kulcskompetencia területén a 9.D/1 és 9.D/2 csoportokban Balykó Noémi és Keresztesné Kubovics Margit vezetésével
- IKT (info-kommunikációs technikák,digitális kompetencia) kulcskompetencia területen a 9.D/3 és 9.D/4 csoportokban Lepres Andrásné és Szigethy Géza vezetésével
A bevont tanulócsoportok számára a tankönyveket, digitális tananyagokat, egyéb segédeszközöket szeptember elején megrendeltük, és ezek nagy része meg is érkezett.
A program implementáción túli eseményei:
Projektindító nap 2009.augusztus 31-én. A tantestület felkészítését Polgár László igazgató, a program szakmai vezetője végezte.
Új tanulásszervezési eljárások bevezetése:
- Témahét 2009. szept. 1-3. (tanulásmódszertan)
- Moduláris oktatási program szept. 1-3 ( csoportépítés, egészséges életmód)
- Háromhetet meghaladó projekt indítása okt. 7-11. ( Marosvásárhely)
Továbbképzési kötelezettségeink:
- Általános módszertani képzés – 8 fő
Balázs Bernadett
Balykó Noémi
Burány Teréz
Lakner Attila
Dr. Szkladányi András
Keresztesné Kubovics Margit
Lepres Andrásné
Szigethy Géza
Ideje: 2009. december 16-18.
- IKT technológiák oktatásban történő alkalmazása
– 8 fő
- A programcsomagok alkalmazását segítő, támogató módszertani
képzés – 8 fő
Szövegértés: Balázs Bernadett, Burány Teréz
Ideje:2010. február 25-27.
Matematika: Lakner Attila, Dr. Szkladányi András
Ideje: 2010. január 21-23.
IKT: Lepres Andrásné, Szigethy Géza
Idegen nyelv: Keresztesné Kubovics Margit(angol nyelv),
Balykó Noémi(német nyelv)
- Választott továbbképzések:
- tanórai differenciálás heterogén csoportokban – 3 fő
(Dr. Szkladányi András, Keresztesné Kubovics Margit,
Szigethy Géza)
- osztályzat nélküli ped. értékelés – 1 fő
(Balykó Noémi)
- tevékenységközpontú pedagógiák – 1 fő
(Lepres Andrásné)
- professzionális tanári kommunikáció – 1 fő
(Lakner Attila)
- drámapedagógia – 2 fő
(Balázs Bernadett, Burány Teréz)
Iskolavezetés kötelező továbbképzései:
- Változásmenedzsment – 3 fő
(Arnóczki János, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Polgár László)
Ideje: 2009. december 10-12.
- Új oktatásszervezési eljárások – 3 fő
(Arnóczki János, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Polgár László)
Ideje: 2010. január 11-13.
Tanácsadói szolgáltatások igénybevétele:
Intézményi folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység: 90 óra
(Tóth Géza)
IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó, szakértői tevékenység: 60 óra
(Köblös Helén)
Kompetencia területi mentor szaktanácsadó: 8x14 óra
IKT mentor szaktanácsadó: 60 óra (Krizsóné Kőházi Andrea)
Szövegértés: Fekete Gabriella
Matematika: Rapcsákné Pap Anikó
Idegen nyelv(angol): Kovácsné Tóth Erika
Idegen nyelv(német):
Három hetet meghaladó projekt
MAROSVÁSÁRHELYI TESTVÉRISKOLAI KAPCSOLAT
Készítette: Polgár László
Az innováció megvalósításának előzményei:
2007-óta van testvériskolai együttműködés a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum és Református Kollégium, valamint a bajai III. Béla Gimnázium között. A már meglévő testvérvárosi kapcsolat bővülését jelenti a testvériskolák együttműködése.
A kapcsolattartás formai elemei:
- tavaszi látogatás során a bajaiak látogatnak el Marosvásárhelyre (a Bolyai
Napok rendezvényein való részvétel)
- őszi látogatás során a marosvásárhelyiek látogatnak Bajára
- folyamatos kapcsolattartás elektronikusan
A kapcsolattartás tartalmi elemei:
- egymás iskolai kulturális eseményein való aktív részvétel
- vendég-tanárcsere program
- a Takács Csaba kémia levelezős versenyen való részvétel
- Anonymus történelem vetélkedőn való részvétel
- egymás kulturális értékeinek megismerése
- történelmi emlékhelyek felkeresése
- a tanárok a látogatásaik során megismerik egymás munkamódszereit
Az innováció céljai
Az együttműködési szerződés aláírásával az intézmények elkötelezték magukat, hogy kapcsolataikat egymás munkájának figyelemmel kísérésével, segítésével fejlesztik minden téren előmozdítják, különös tekintettel a következőkre:
- a pedagógusok saját módszertani ismereteiket fejlesztik
- az intézmények megismertetik egymást történelmükkel, hagyományaikkal
- oktatók és diákok megismerkednek egymás kultúrájával, szokásaival
- az előző tevékenységekkel szorosabbra fűzik a városaik között már meglévő testvérvárosi kapcsolatot
Az innováció megvalósítása
1.hét
Az őszi látogatás előkészítése: 2009. szeptember 28-október 6.
- szállásfoglalás
- programok tervezése, szervezése
2.hét
Marosvásárhelyiek látogatása Baján: 2009. október 7-11.
Program:
- október 7. –vendégek fogadása
- október 8. – óralátogatások , fogadás a polgármesteri hivatalban
- október 9. - kirándulás a Mecsekbe
- október 10.- családi programok, színházlátogatás
- október 11.- hazautazás
3.hét
A tavaszi viszontlátogatás előkészítése: 2010. április 26-30.
- utazásszervezés
- ajándékok beszerzése
- programegyeztetés
- szülői értekezlet az utazó diákok szüleinek
4.hét
Bajaiak látogatása Marosvásárhelyen: 2010. május 5-9.
Program:
- május 5. - utazás Marosvásárhelyre
- május 6. - kirándulás Gyulafehérvárra, Nagyenyedre
- május 7. - Óralátogatás, részvétel a Bolyai Napok programjában
- május 8. - Anonymus történelem vetélkedőn való részvétel
- május 9. - hazautazás
A kémia levelezős verseny megvalósítása fordulónként folyamatosan zajlott.
Értékelés:
A cserekapcsolatban részt vevő diákok színes élménybeszámolókkal értékelték a programokat
A programfelelős tanár minden látogatásról értékelő beszámolót készít.
A kémia versenyen eredményesen szerepeltek a "bélás diákok", egy diák III. díjat szerzett
Az Anonymus történelem vetélkedőn 4. helyezést ért el egy diákunk.
A TÁMOP 3.1.4. projekt fenntarthatósági programelemei a III. Béla Gimnáziumban 2010-2011 tanévben
Intézményünkben 8 tanulócsoportban A típusú programcsomag kerül bevezetésre az idei tanévben is következők szerint:
- Szövegértés-szövegalkotás kulcskompetencia területen a 7.A/1 és 7. B/1 csoportokban Balázs Bernadett és Rabi Magdolna vezetésével
- Matematika kulcskompetencia területén a 7.A/2 és 7.B/2 csoportokban Lakner Attila és Sasfalvi Ildikó vezetésével
- Idegen nyelvi kulcskompetencia területén a 9.D/1 és 9.D/2 csoportokban Egyedné Kovács Mónika és Keresztesné Kubovics Margit vezetésével
- IKT (info-kommunikációs technikák,digitális kompetencia) kulcskompetencia területen a 9.D/3 és 9.D/4 csoportokban Lepres Andrásné és Szigethy Géza vezetésével
A bevont tanulócsoportok számára a tankönyveket, digitális tananyagokat, egyéb segédeszközöket a tavalyi év beszerzéseivel biztosítjuk.
Az érintett tanórák 30%- ban IKT eszközöket használnak.
Műveltségi terület tantárgyi bontás nélküli oktatása 3 tanulócsoportban zajlik 7. osztályban.
A program implementáción túli eseményei:
Új tanulásszervezési eljárások bevezetése:
- Témahét 1
- Moduláris oktatási program szept. 1-3 ( csoportépítés, egészséges életmód)
- Háromhetet meghaladó projekt 1 ( Marosvásárhely)
TIOP-1.1.1-09/1-2010-0099. „ A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai
infrastruktúra fejlesztése Baja Város Önkormányzat intézményeiben
(Tanulói lap-top program)
Földrajz óra
Két, egymást követő tanítási órán a Vízburok kialakulása című témát dolgoztuk fel.
Az első órán frontálisan és egyéni munka keretén belül, a második órán csoportmunka keretében tevékenykedtünk.
Képekkel, videókkal, tesztek kitöltésével a számítógépek használatával mélyítettük el a vízburokról szóló ismerteinket.
|